Saç Dökülmesi

SAÇ DÖKÜLMESİ

Saçlarımız fiziksel görünümümüzün belirlenmesinde önemli rol oynar. Saçların rengi, parlaklığı, sıklığı kişinin dış görünüşünü etkilemektedir. Bu sebeple hem erkeklerde hem de kadınlarda saç kayıpları kişilere kozmetik açıdan rahatsızlık verebilmektedir.

Saç dökülmesi şikayeti ile başvuran hastalarda öncelikle dökülmenin tipi belirlenmeli ve nedeni araştırılmalıdır. Kadınlarda yaygın saç dökülmesinin en önemli nedenleri arasında tiroid hastalıkları, gebelik sonrası saç kayıpları, diyet ile hızlı kilo verilmesi, demir, çinko ve biotin gibi vitamin ve mineral eksiklikleri sayılabilir. Stres, cerrahi müdahaleler  ve bazı ilaçların kullanımı da saç dökülmesini tetikleyebilmektedir.

Androgenetik alopesi (erkek tipi saç dökülmesi)  erkekler kadar kadınları da etkileyebilen bir saç dökülmesi tipidir.  Saç dökülmesinin şekli, saçlı derideki dökülme alanlarının belirlenmesi hastada ne tip bir saç kaybı olduğunu gösterir. Kadın hastalarda erkek tipi saç dökülmesine yol açabilecek hormonal nedenler mutlaka araştırılmalıdır.

Bazı hastalıklar deri tutulumunun yanı sıra saçta da bazen kalıcı olabilen kayıplara yol açabilmektedir. Saç dökülmesi ile başvuran hastalarda ayrıntılı bir öykü alınması ve muayene yapılması çok önemlidir. Saç dökülmesinin tipi belirlendikten sonra hasta altta yatabilecek etkene yönelik tetkik edilmelidir. Tedavide öncelikle yapılması gereken, tetikleyici faktörün ortadan kaldırılmasıdır.

Herhangi bir sağlık sorunu saptanamayan kişilerde saçların daha canlı-parlak bir görünüme kavuşturulması, güçlenmesi ve dökülmenin önlenmesi amacıyla mezoterapi yapılabilmektedir. Ağız yoluyla alınan ilaçlar, hedeflenen dokuya direk etki edememekte ve bir kısmı sistemik dolaşımda parçalanarak vücuttan uzaklaştırılmaktadır. Mezoterapi saçın ihtiyacı olan, saç büyümesini destekleyen aminoasit, vitamin ve mineralleri içeren kokteyllerin saçlı deriye küçük bir iğne aracılığıyla uygulanmasıdır.  Bu sayede ihtiyaç duyulan maddelerin direk saç kaybı olan alanlara ulaşması sağlanmaktadır. Ayrıca ilaçlar sistemik olarak verilmediğinden yan etki riski de azalmaktadır. Böylelikle saçların daha canlı ve parlak görünmesi, saç köklerinin güçlenip dökülmenin önlenmesi amaçlanır. Seans aralıkları ilk ay haftada bir; sonrasında iki hafta aralarla yapılmakta ve ortalama 7-10 seans uygulanmaktadır.

Saç köklerinin kalınlaştırılması ve güçlendirilmesi, saçların daha canlı bir görünüme kavuşturulması amacıyla PRP (trombositten zenginleştirilmiş plazma) tedavisi de yapılmaktadır. Trombositler esas olarak pıhtılaşmada rol oynayan kan elemanlarıdır. Trombositler büyüme faktörlerinin de salınımını sağlayarak hasarlı dokunun onarımında, yara iyileşmesi sürecinde de görev alırlar. PRP kişinin kendi kanının özel tüplere alınıp santrifüj edilmesiyle elde edilen trombositten zengin kısmın, yine kişinin kendisinin ihtiyaç duyulan alanlarına enjekte edilmesi şeklinde uygulanan bir tedavi yöntemidir. Kişinin kendi kanından elde edilmesi sebebiyle alerji riski taşımaz. 3-4 hafta aralıklarla 3 seans uygulanması çoğunlukla yeterlidir. Saç dökülmesi tedavisinde tek başına ya da mezoterapi ile birlikte uygulanabilen bir tedavi yöntemidir.

Özetle; saç dökülmesi çözülemeyecek bir problem değildir. Uzman ellerde ayrıntılı tetkik ve tedavi ile önlenebilmektedir.