Kurdeşen Tedavisi Ankara

ÜRTİKER (KURDEŞEN)

Şiddetli kaşıntıyla seyreden deri hastalıklarından biridir. Deriden kabarık, kırmızı-pembe renkte kaşıntılı lezyonlar ile seyreder. Her yaşta ve cinsiyette, vücudun herhangi bir bölümünde ortaya çıkabilir.

Ürtiker lezyonları 6 haftadan kısa sürede iyileşiyorsa ‘ akut ürtiker’, daha uzun süre boyunca tekrarlıyorsa ‘kronik ürtiker’ olarak adlandırılır. Döküntüler aniden ortaya çıkar; çevreye doğru genişler; sıklıkla 24-36 saat içinde gerileme gösterir. İlk çıkan lezyonlar gerilerken, yeni lezyonlar çıkmaya devam edebilir.

Ürtiker tanısı klinik muayene ile rahatlıkla konulabilir. Mutlaka hastalar ilaç kullanımı, gıda tüketimi, enfeksiyon varlığı açısından değerlendirilmeli ve tetkikleri yapılmalıdır. Etken saptanabilirse mutlaka ortadan kaldırılmalıdır.  Kronik ürtikerde hastalar ayrıntılı olarak tetkik edilseler  de çoğu zaman altta yatan bir sebep bulunamaz. Bazı hastalarda sıcak, soğuk, basınç, egzersiz gibi çeşitli nedenler de ürtikeri tetikleyebilmektedir. Bu şekilde ortaya çıkan ürtikere ‘ fiziksel ürtiker’ adı verilir.

Ürtiker tedavisinde öncelik,  varsa altta yatan tetikleyici faktörün ortadan kaldırılmasıdır. Antihistaminikler tedavide ilk tercih edilen ilaçlardır. Ürtikerin çok yaygın olduğu durumlarda hastayı hızla rahatlatmak ve tabloyu kontrol altına almak amacıyla kortikosteroid enjeksiyonu yapılabilir.

Anjioödem tek başına ya da ürtiker plaklarıyla beraber görülebilir. Dudaklar, göz kapakları, dil, bazen genital bölge ve avuç içi, ayak tabanları şişebilir. Solunum sıkıntısının eşlik ettiği hallerde tablo hayatı tehdit edicidir. Bu sebeple anjioödem  dermatolojik acillerden biridir. Bu durumlarda mutlaka hasta hastanede gözetim altında tutulmalı, antihistaminik, kortikosteroid, adrenalin enjeksiyonları yapılmalıdır.