MANTAR HASTALIKLARI

AYAK MANTARI (TİNEA PEDİS)

Ayağın mantar enfeksiyonudur. Ayak parmak aralarında soyulma, kabuklanma, beyazlaşma gibi değişik şekillerde belirti verir. Ayak tabanında yer yer kalınlaşmalar, yer yer kepeklenme bazen içi su dolu kabarcıklar görülür. Çoğu zaman klinik bulgulara kaşıntı da eşlik eder. Ortak kullanılan terlik ve ayakkabılar; banyo, yüzme havuzu gibi ıslak zemini olan ortamlar bulaşta önemli rol oynar.

Hastalığın tanısı muayene ile rahatlıkla konabilir. Ancak lezyonlu alandan küçük bir örnek alınarak mikroskop altında da mantar elemenlarını görmek mümkündür.

Tedavide öncelikle hastaya enfeksiyonun tekrarlamaması için gerekli bilgilendirmeler yapılmalıdır. Ayakların ıslak ve nemli kalmamasına özen gösterilmelidir. Parmak araları dahil ayaklar mutlaka kuru tutulmalıdır. Sıcak havalarda çok sıkı ayakkabılar tercih edilmemelidir. Naylon çoraplar kullanılmamalı; pamuklu olanlar tercih edilmelidir. Tedaviye topikal antifungal kremlerle başlanabilir; ancak şiddetli tutulumun olduğu ya da dirençli olgularda sistemik antifungal tedavi gereklidir. Tırnak tutulumunun olmadığı olgularda genellikle 1 aylık tedavi yeterlidir.

TIRNAK MANTARI (ONİKOMİKOZ)

Tırnakların mantar enfeksiyonudur. Genellikle ayak mantarı ile birlikte görülür. Tek başına da olabilmektedir. Tırnaklarda renk değişikliği, kalınlaşma, şekil bozukluğu şeklinde kendini gösterir.

Tanı klinik görünüm ile konabilse de tırnaktan alınan örneğin mikroskopik incelemesi ile mantar elemanları görülerek de desteklenebilir. Tırnak mantarı tedavisinde de ayakların kuru tutulması, pamuklu çorapların kullanılması, ayakları terletecek yapıda, sıkı ayakkabılardan kaçınılması önemlidir. Tırnak tutulumunda 3-6 ay süreyle sistemik antifungal ilaçların kullanımı gereklidir. Ek hastalıkları sebebiyle sistemik ilaç kullanamayanlarda ise topikal antifungal jeller ve lazer tedavisinden yararlanılabilir.

VÜCUT MANTARI (TİNEA KORPORİS)

Vücudun gövde, kol, bacak, sırt gibi alanlarında görülen mantar enfeksiyonudur. Çevreye doğru yayılma eğiliminde, keskin kenarlı lezyonlarla kendini gösterir. Çoğu zaman hayvanlardan bulaş sıktır. Lezyon kenarından alınan örneğin mikroskopik incelemesi ile mantar elemanlarının gösterilmesi sonucunda tanı konur. Tedavide 1 ay süreyle topikal antifungal kremlerin kullanımı çoğu zaman yeterlidir.

TİNEA VERSİKOLOR

Genç erişkinlerde özellikle gövde ön yüzünde, boyunda, sırtta ve kolların üst kısmında ortaya çıkan fırsatçı bir mantar enfeksiyonudur. Özellikle sıcak mevsimlerde, terlemenin yoğun olduğu durumlarda daha sık rastlanır. Bulaşıcılık oranı çok düşüktür. Genellikle kahverengi nadiren açık renkli lezyonlar şeklinde görülür. Bu leke tarzındaki görünüm kişileri rahatsız ettiğinden doktora başvururlar. Sıklıkla sistemik tedaviye ihtiyaç duyulmadan antifungal krem, sprey ve şampuanlarla tedavisi mümkündür.