Sedef Hastalığı Ankara (PSORİAZİS)

PSORİAZİS (SEDEF HASTALIĞI)

Psoriazis, halk arasında bilinen adıyla ‘Sedef Hastalığı’ kronik seyirli, dönem dönem alevlenmelerle seyreden bir deri hastalığıdır. Genellikle 15-40 yaşları arasında başlar. Hastaların bir kısmında oldukça hafif, tek tük döküntüyle seyrederken; bir kısmında ise hastalık vücudun geniş alanlarını etkileyecek şekilde yaygın olabilir. Çocukluk çağında başlayanlar genellikle daha şiddetli seyretme eğilimindedir.

Nedeni tam olarak bilinmemektedir. Anne ile babadan birinde sedef hastalığı varsa; çocukta da ortaya çıkma olasılığı %10-20’dir. Travma, stres, üst solunum yolu enfeksiyonu, kullanılan bazı ilaçlar hastalığı tetikleyebilmektedir.

Hastalığın en çok görülen şekli ‘psoriazis vulgaris’dir. Saç içlerinde, diz ve dirseklerde, kalçanın hemen üzerinde zemini kırmızı, üzeri kalın kepeklerle kaplı lezyonlar şeklinde görülür. Bu lezyonlar vücudun diğer kısımlarında da ortaya çıkabilir. Lezyonlar küçük  küçük , damla şeklinde (guttat psoriazis) olabileceği gibi; geniş çaplı da (plak tip psoriazis ) olabilir. Guttat psoriazis özellikle çocuk ve ergenlerde daha sık görülür. Sıklıkla üst solunum yolu enfeksiyonunu takiben ortaya çıkar. Daha nadir olarak kasık, koltuk altı, meme altı, parmak aralarını tutan  ‘invers tip psoriazis’ görülebilir. Bunun dışında avuç içi ve ayak tabanında tutulumla seyreden ‘palmoplantar psoriazis’ tipi mevcuttur.  Hastalığın daha nadir olarak içi sarımsı, kıvamlı sıvı ile dolu kabarcıklarla seyreden ‘püstüler’ formu da vardır.

Hastaların bir kısmında deri bulgularına ek olarak tırnak tutulumu ve eklem tutulumu da görülebilmektedir.

Tedavide hastalığın tutulum şekli, yaygınlığı dikkate alınır. Sınırlı sayıda lezyonu olanlarda merhemler kullanılırken; yaygın lezyonu olan hastalarda ağızdan ya da damardan uygulanan ilaçlar; bazı hallerde fototerapi tedavileri uygulanır. Sedef hastalığı dönem dönem alevlenme ve remisyonlarla seyreden kronik bir hastalıktır.