TIRNAK MANTARINA İLAÇSIZ ÇÖZÜM ALTERNATİFİ: PACT (FOTODİNAMİK MİKROBİYAL TERAPİ)

Tırnak mantar enfeksiyonu; tırnaklarda renk değişikliği, kalınlaşma, şekil bozukluğu şeklinde kendini gösterir. Hastalar genellikle tırnak görünümünün bozulmasından rahatsızlık duyarak hekime başvururlar. İlerlemiş hallerde tırnakların aşırı kalınlaşmasından ve şekil bozukluğundan dolayı tırnaklarda batma, tırnak keserken zorlanma gibi yakınmaların da ortaya çıkması hastayı hekime yönlendirir.

Tırnak mantar enfeksiyonu sadece tırnakları etkileyebileceği gibi, ayak tabanlarında ve parmak aralarında yerleşimli mantar enfeksiyonuna da eşlik edebilir. Bu durumda parmak aralarında kaşıntı, kepeklenme, beyaz renk değişikliği; tabanlarda kepekli bir görünüm dikkati çeker.

Muayene ile kolaylıkla tanı konulabilse de tırnaktan da örnek alınıp mikroskop altında incelenerek doğrulanır. Tırnak mantarı tedavisinde hastalığın tekrarlamaması için hastayı alınacak önlemler konusunda bilgilendirmek gereklidir. Ayakların kuru tutulması, pamuklu çorapların kullanılması, ayakları terletecek yapıda, sıkı ayakkabılardan kaçınılması önemlidir.

Tedavide 3-6 ay süreyle sistemik antifungal ilaçların kullanımı gereklidir. Ancak böbrek fonksiyonlarında bozukluk, karaciğer enzimlerinde yükseklik olanlarda, ilaca karşı alerjisi olanlarda, çoklu ilaç kullanımı olanlarda ya da mevcut çok sayıda sistemik hastalığı olup ilaç kullanılamayacak hastalarda alternatif tedaviler gündeme gelmektedir.

PACT yani ‘fotodinamik mikrobiyal terapi’ tırnak mantarında etkili sonuçlar veren bir sistemdir. Tedavi edilecek tırnaklar toluidin mavisi içeren bir boya ile kaplanır. Ardından 630 nm dalga boyunda ışıkla uyarılır. Tedavi süresi yaklaşık 10 dakika kadardır. Hastalığın şiddetine bağlı olarak 7-10 günde bir 3-6 seans uygulanır. Bu tedavi ile mantar elemanlarının çoğalıp büyümesi, yayılması engellenmiş olur. Üreme ortamı bozulan mantar hücreleri yaşamını devam ettiremez. Alttan sağlam tırnak gelir. Mantarlı kısım uzayarak atılır. Bu işlem ağrısız, acısız bir uygulamadır. Uygulanan tedavi tırnağa ve çevresindeki sağlam dokuya zarar vermez.